söndag 7 februari 2010

Testar mig fram.....

En sån MÅSTE du sy mamma! sa min dotter, när hon såg en av My´s fina tunikor.
Hon ville helst ha en gul och tyget har hon valt fram. Men eftersom jag vill testa mig fram först, så blev det lite andra tyger första gången. Plus att jag inte vågat mig på att dela upp framstycket än.....
Så här blev första försöket... det var kul med att sätta dit spetsar.

Tyget med de blå rosorna är en gardin som jag hittade på en secondhand affär i Stockholm.
(Jisses, vilken skillnad det är på priser här i Dalarna och den stora huvudstaden)
Det med gröna blomblad är ett tyg som jag hittat på lokala loppisen och tunikans nederdel är från ett lakan som jag hittade på Röda korset.
Jag använde ett Burda mönster som grund och jag är inte helt nöjd. Förresten så kanske det var bäst så. Det hände nämligen en olycka när jag sprang mellan TV:n och symaskinen. Hade glömt att plocka undan mönstret, så det var sönderklippt efter jag sytt på ärmarna :o) Min lilla skrutta hade tröttnat på filmen och ville oxå klippa lite, men hittade inget tyg......
Nu återstår att se om den passar, jag la ner sömnaden och sydde klart den nu på kvällskvisten.

3 kommentarer:

  1. wow, mycket bra försokt! jag älskar Mys nya blusar, detta var finfint, här klipper mina tjejer på tyget och på papper, både och, hihi

    SvaraRadera
  2. Jätte fin! Måste kanske bli lite modig snart och sy i annat än mjuka tyger:)

    SvaraRadera
  3. JuMel: Jag har liksom "snöat in" på retro-tygerna..... skulle behöva ta mig i kragen och sy lite i mina mjuka tyger :o)

    SvaraRadera