söndag 22 maj 2011

Mumsigt

Hittade ett mumsigt recept på webben som jag vill dela med mig till er.

Den blev lite knäckig och god = det är inte mycket kvar.
Servera den ljummen med lite vispad grädde.

(Bilden har jag lånat från webben då jag kom på försent att jag skulle tagit kort)

Ingredienser

Botten
150 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Fyllning

2 dl crème fraiche
1 st stort ägg
1,5 dl strösocker (Jag tog rörsocker istället)
1,5 tsk vaniljsocker
2 dl rabarber, ansad i tärningar

Tillagning

1. Sätt ugnen på 200°.
2. Smält smöret i en kastrull. Rör ner vetemjöl, socker och bakpulveroch blanda ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform (ca 26 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 minuter.
3. Blanda samman alla ingredienser till fyllningen och häll ner i det förgräddade pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen 25-30 min.
Servera pajen ljummen eller kall med vispad grädde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar